maanantai 5. syyskuuta 2016

Matkalla, osa 2: Junamatka Kanadan halki

 … tai ainakin puoleen väliin asti.

Olin siis jo vaihtoprosessin alussa saanut jostain selville, että Saskatoonissa pysähtyy juna, joka reitti kulkee koko Kanadan halki itälänsi-suunnassa. Junareitin nimi on The Canadian. Ajatus junamatkasta Saskatooniin joko Torontosta tai Vancouverista pyöri mielessäni koko ajan vaihtoonlähtöä suunnitellessa. Niinpä lopulta päädyinkin toteuttamaan ajatuksen junamatkasta ja varasin junalipun Vancouverista Saskatooniin. Tuo reitti kuulosti erityisen mielenkiintoiselta, sillä se ylittää Kalliovuoret ja matkalla on huikeita maisemia.
Tällaisen junan kyydissä matka taittui. Kuvia kannattaa klikata suuremmaksi.
Junamatka Vancouverista Saskatooniin kestää vajaat kaksi vuorokautta.  Tarjolla olisi ollut makuupaikkoja, joihin olisi kuulunut hulppeat ateriat kolme kertaa vuorokaudessa, mutta itse päätin budjettisyistä valita matkustusluokaksi halvimman istumapaikan. Ajattelin, että kaksi yötä pystyy kyllä nukkumaan istumapaikallakin. Halvimman luokan lipun ostaneet pääsevät junassa myös kahvilavaunuun, jonka yläosassa näköalaosasto, ja jonka alaosasta on mahdollista ostaa pientä purtavaa ja tiettyinä aikoina myös ruokaa.
Myös Economy-luokassa pääsi katselemaan maisemia näköalaosastoon. Kalliimmissa matkustusluokissa oli enemmän näköalavaunuja.
Matka alkoi sunnuntai-illalla Vancouverin rautatieasemalta. Paikan Economy-osastolta sai valita itse ja yllätyksekseni juna ei ollutkaan kovin täynnä vaan minusta näytti siltä, että kaikki jotka matkustivat yksin, saivat käyttöönsä kaksi istumapaikkaa. Istumapaikat olivat lisäksi erittäin tilavia: jalkatilaa oli ainakin kaksi kertaa niin paljon kuin tavallisissa kaukojunissa Suomessa ja istuimet sai mukavasti nukkuma-asentoon. Sinänsä junan sisustus ei näyttänyt kovin modernilta, mutta kaikki toimi lähes koko matkan hyvin.

Heti ensimmäisestä illasta lähtien sujahdin henkiseen junamatkustustilaan, jossa kulutin eniten aikaa tuijottaen ulos ikkunasta. Ensimmäisenä yönä sain jo ihan hyvin nukuttua ja aamulla kun päivä alkoi valjeta, junaa ympäröivät mahtavat erämaamaisemat. Aika kului maisemia katsellen, enkä ehtinyt kovin paljon lukea tai kuunnella musiikkia. Junassa ei ollut wifiä, joten netissäkään ei voinut roikkua. 
Upeimmat maisemat tulivat vastaan tietysti Kalliovuorilla, Jasperin kansallispuistossa. Olin odottanut niiden maisemien näkemistä jo pitkään ja katselin toinen toistaan hienompia vuoria ja vesistöjä melkein liikuttuneena nenä kiinni junan ikkunassa. Jasperin vuoristomaisemat eivät silti olleet ainoita hienoja näkymiä matkalla. Kokonaisuudessaan junareitti kulki lähes kokonaan luonnon ympäröimänä, ja vastaan tuli hienoja jokia, järviä, vuoria, tasankoja ja kukkuloita. Oli myös jännää huomata, miten nopeasti maisemat alkoivat tasaantua Kalliovuorten jälkeen ja lopulta aamun sarastaessa seurata auringonnousua preerialla jossain Albertan ja Saskatchewanin rajoilla. 
Pyramid Creek Falls. Matkan alkupuolella juna ohitti hienot vesiputoukset. Näitä vesiputouksia ei ilmeisesti pääse katselemaan kunnolla muualta kuin VIA Railin junien kyydistä.
Jasperissa vastaan tuli henkeäsalpaavan hienoja maisemia.
Viimeisenä aamuna kiipesin näköalavaunuun katselemaan auringonnousua.
Junan aikatauluun oli periaatteessa merkitty pidemmät pysähtymisajat isompien kaupunkien kohdalle ja käsittääkseni pienten kylien kohdalla juna pysähtyi vain tarvittaessa. Ensimmäinen pidempi pysähdys, jonka aikana matkustajatkin ehtivät jaloittelemaan, oli Jasperissa, Jasperin kansallispuiston keskuskylässä. Ennen Jasperia juna joutui pysähtymään pidemmäksi aikaa, joten pysähdys Jasperissa oli hieman lyhyempi ja samalla juna jäi jälkeen aikataulustaan. Edmontoniin saavuttiinkin jo reilusti myöhässä ja lopulta Saskatooniin noin 4 tuntia aikataulusta jäljessä. Olisin ehkä joskus toiste ollut kiehumispisteessä, jos junani olisi ollut niin paljon myöhässä, mutta tällä kertaa se ei haitannut yhtään. Junamatka oli ollut niin upea, että olisin ehkä jäänyt mielellään junaan vaikka kuinka pitkäksi aikaa ja nähnyt vieläkin enemmän Kanadaa. Joka tapauksessa tällä junamatkalla kannattaa varautua pitkiinkin myöhästymisiin ja siten myös muutoksiin pysähdyksissä ja aikataulussa.
Pisin pysähdys tällä matkalla tehtiin Jasperissa. Pysähdyksen aikana oli mahdollista vetreyttää jalkoja ja kävellä ympäri kylän katuja.
Etukäteen olin odottanut, että kahden yön mittainen junamatka Economy-luokassa olisi raskas kokemus, joka ei välttämättä olisikaan maisemien arvoinen. Olisin kuitenkin koska tahansa valmis tekemään saman matkan uudelleen tai jatkamaan junareittiä Saskatoonista eteenpäin. Jos reitillä matkaisi pidempään kuin pari vuorokautta kerrallaan, voisi kuitenkin jo alkaa harkita nukkumapaikkoja. 
Junan loppuosa kiemurtelee järven oikeassa reunassa.
Vaihtoon olisi tosiaan voinut lähteä myös helpommalla tavalla lentämällä Saskatooniin suoraan. Olen kuitenkin erittäin iloinen, että hyödynsin junamatkan mahdollisuuden. Vaikken ehtisi jostain syystä kovin paljon enempää matkustella vaihtosyksyn aikana, se ei harmittaisi enää tämän kokemuksen jälkeen. Lisäksi junareissu tuntui jotenkin sopivalta aivojen nollaukselta ennen jännittävää syksyä Saskatoonissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti